
စလင္းသူေကာင္း သမုိင္းေရးဖို႔ရာ စိုင္းျပင္းေနသည္မွာ ၾကာပါၿပီ။ ဒကာမႀကီး လူထု ေဒၚအမာကလည္း တုိက္တြန္း ဖူးသလုိ ေဒၚအမာေျမး ေဒါက္တာ ဘုိဘိုကလည္း မၾကာခဏ တုိက္တြန္းေလ့ ရွိပါသည္။ ဘာလုိ႔ မေရးေသးတာလဲ ဆုိၿပီး ေမးခြန္းေတြလည္း ေမးတတ္ျပန္ပါသည္။ မိမိ အေနႏွင့္ မေရးခ်င္လို႔ မဟုတ္ပါ ေရးခ်င္ပါသည္။ သို႔ေသာ္......
သည္သမုိင္းက ရွာေဖြရ ခက္ပါသည္။ စလင္းသား ပါေမာကၡ တစ္ဦးကလည္း တကၠသိုလ္ စာၾကည့္တုိက္မွာ ရွာေပးမည္ ေျပာၿပီး ဘာသံမွ ထြက္မလာေတာ့ပါ။ သူေကာင္းမ်ဳိး ပါေမာကၡ ျဖဴေဖြး (ေခၚ) ေက်ာ့မွဴးေအာင္ကလည္း သူေရးထားတာ ရွိေၾကာင္း ပို႔လုိက္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာဖူးပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ အေၾကာင္း ထူးမလာခဲ့ပါ။ သူေကာင္းမ်ားျဖစ္ၾကေသာ ဦးဘုန္းစုိး၊ ဦးလွဘုန္း တုိ႔ညီအစ္ကုိႏွင့္ မိမိ ရင္းႏွီးပါသည္။ ယခုအခါ ဦးဘုန္းစုိးမရွိသည္မွာ ၾကာၿပီျဖစ္သလုိ၊ ဦးလွဘုန္းႏွင့္လည္း သိပ္မေတြ႕ျဖစ္။ သူက ၀န္ထမ္း ဆုိေတာ့ ဟုိနယ္ သည္နယ္ေျပာင္းေနရၿပီး စလင္းကို တစ္ႏွစ္ႏွစ္ေခါက္ေလာက္ေရာက္ ေပမဲ့ ၾကာၾကာ မေနရ။ သူႏွင့္ေတြ႕ခ်ိန္ကလည္း နည္းသည္။
သို႔ျဖစ္၍ ေရးဖို႔ရာ သည္သမိုင္း အခ်ိန္ ၾကာျမင့္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ သည္လုိႏွင့္ ေမ့သြားသလုိျဖစ္ၿပီး မေရးျဖစ္။ စစ္ကိုင္း သီတဂူ၊ အာယုဒါန ေဆး႐ံုသုိ႔ ေရာက္ေသာအခါ ေဒါက္တာ ေနလင္းက “အရွင္ဘုရား စလင္းသူေကာင္း သမုိင္း ေရးၿပီလား” ဆုိၿပီး အစေဖာ္ တုိက္တြန္းျပန္ပါသည္။
သည္ေတာ့မွ သတိျပန္ရလာၿပီး “ေရးစရာအခ်က္အလက္ေတြ ရသင့္သေလာက္ေတာ့ ရပါၿပီ။ ႏုိ႔ေပမဲ့ စံုသင့္သည္ထက္စံုေအာင္ ရွာေဖြၿပီး ေရးေတာ့မယ္။ စိတ္ခ်ပါ၊ ေရးကိုေရးမွာပါ” ဆုိၿပီး ကတိေပး ခဲ့ေသာ္ျငားတန္းမေရးျဖစ္ခဲ့။ တစ္ႏွစ္ေက်ာ္ေလာက္ရွိမွ ေရးျဖစ္ပါသည္။
ကိုင္း စၾကရေအာင္ပါ။ “သားခ်စ္ေတာ့ က်ပင္း၊ သမီးခ်စ္ေတာ့စလင္း”၊ “စလင္းပန္းပု၊ စကုပန္းခ်ီ”၊
စလင္းစစ္ ေတာ့ ခ်င္း၊ က်ပင္းစစ္ေတာ့ မင္း”၊ “စစ္ကုိင္းေထာင္သင္း၊ စလင္း လက်္ာ၊ ျပည္မွာန၀ေဒး”
ေျပာစမွတ္ ရွိေလသည္။သက္= က်= သာကီ၀င္ ဟု အဆိုရွိသည္တြင္ သက္၊ က်ပင္း စေသာ လူမ်ဳိးမ်ားမွာ ဧရာ၀တီျမစ္ အေနာက္ဘက္ကမ္းရွိ အခ်ဳိ႕လူမ်ားကို ဆိုလိုသည္။
(ဦးဘသန္း-ေက်ာင္းသံုးရာဇ၀င္ စာအုပ္) သားခ်စ္ေတာ့က်ပင္း၊ သမီး ခ်စ္ေတာ့စလင္းဆိုသည့္အတုိင္း ကံ ရာဇာမင္းႀကီးက သားေတာ္မုဒုစိတၱအား က်ပင္းၿမိဳ႕ကို စားေစ၏။ မင္းတုန္းမင္း ႀကီးကလည္း မယ္ေတာ္၀င္စားသည္ဟု ထင္ထားေသာ အခ်စ္ဆံုးသမီး သီရိသု ျမတ္စြာရတနာေဒ၀ီအား စလင္းၿမိဳ႕ကို စားေစ၏။ “သဃၤသရ႒” တေကာင္း ျပည္ႀကီးကို စတင္တည္ေထာင္ေတာ္ မူေသာ ပထမၿမိဳ႕တည္နန္းတည္ အဘိရာဇာမင္းႀကီးမွစ၍ ၃ က်ိပ္ ၃ ေယာက္ေသာမင္းတို႔၏ အဆံုးအျဖတ္ ျဖစ္သည့္ ဘိႏၷကရာဇာမင္းႀကီးလက္ ထက္တြင္ စိန္႔တုိင္းသားတ႐ုတ္တုိ႔ ေႏွာင့္ယွက္၍ တေကာင္းျပည္ႀကီးပ်က္ သြားရာ၊ အစုလိုက္ကြဲသြားသည္။
၁။ တစ္စုကား မိဖုရား နာဂဆိန္ (နာဂဆိႏၵ) တုိ႔ေနျမဲ မန္လည္ေက်ာင္း အရပ္တြင္ေနၾကသည္။
၂။ တစ္စုကား သုနာပရႏၲတိုင္းသုိ႔ ၀င္ၾကသည္။ ယင္းအစုကို မုဒုစိတၱ သကီ၀င္ဟု ဆိုၾကသည္။
၃။ တစ္စုကား အေရွ႕ရွမ္း ၁၉ ခ႐ိုင္တည္ေထာင္ၿပီး ေနၾကသည္။ ယင္းတို႔အုပ္စုကို ဘိႏၷကရာဇာမ်ဳိးဟု ေခၚၾကသည္။ မုဒုစိတၱသာကီ၀င္ဆို သည္မွာ ယခုအခါ သုနာပရႏၲတုိင္း အတြင္း စလင္းၿမိဳ႕မွာ ေနထုိင္ၾကေသာ သူေကာင္းမ်ားဟု ဆုိလုိသည္။ စလင္း စကုၿမိဳ႕မ်ားမွ “သူေကာင္းမ်ဳိး” ဟူေသာ လူတန္းစားတစ္ရပ္ႏွင့္ ေခ်ာက္ၿမိဳ႕၊ ေရနံ ေခ်ာင္းၿမိဳ႕မွ တြင္း႐ိုးတြင္းစားဟူေသာ လူတန္းစားတစ္ရပ္သည္ ပုဂံေခတ္တြင္ စတင္ျဖစ္ေပၚလာခဲ့၏။ သူေကာင္းမ်ဳိး ႐ိုးသည္ ပုဂံေခတ္ ၅၅၆ ခု၊ နရပတိ စည္သူမင္းလက္ထက္ တြင္း႐ိုးတြင္းစား မ်ဳိး႐ိုးသည္ ၂၃၈ ခု၊ ပုဂံတန္နက္မင္း လက္ထက္တြင္ စေလငေခြးရန္စနက္ ေၾကာက္ၿပီး တန္နက္မင္းႀကီး၏ မိဖုရား ေဆြေတာ္မ်ဳိးေတာ္တုိ႔ႏွင့္ တိမ္းေရွာင္ ထြက္ေျပးရာမွ ေရနံေခ်ာင္း၀န္းက်င္ ဆိပ္ သာကြန္းေထာက္သို႔ ေရာက္ရွိၿပီး မ်ဳိး ဆက္ျပန္႔ပြားျဖစ္တည္ေပၚေပါက္လာခဲ့ ေလသည္။ စလင္းၿမိဳ႕ကို ၃ ႀကိမ္တည္ ခဲ့ေလသည္။ ၿမိဳ႕တည္သကၠရာဇ္ လကၤာ မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတုိင္းျဖစ္သည္-
“အေနာ္ရထာ ကၽြန္ယံု၊ မဟာပံု၊ တည္တံုသံုးရွစ္သံုး”
“ငါး ငါးေျခာက္ရွိ၊ နရပတိ၊ မွတ္ဘိအလြယ္ဆံုး”
“ခြန္သံုးႏွစ္ေတြ႕၊ သီဟပေတ့၊ တည္ေလ့ၿမိဳ႕နယ္ခ်ဳံး”
စ ကုလို႔ စကု၊ စ လင္းလုိ႔ စလင္း ဆုိသည္မွာ မမွန္ပါ။ ျမစ္ေၾကာင္းစီး ဆင္းမႈအရ စလင္းကိုေက်ာ္ၿပီးမွ မုိင္ ၂၀ ေက်ာ္ စကုကိုေရာက္သည္။ စလင္း သူႀကီး မဟာပံုအမတ္ႀကီးႏွင့္တကြ ေရငံ သူႀကီး၊ ၾကက္တက္ေျမာသူႀကီး၊ လက္ ေဗြဆိုင္သူႀကီးတုိ႔အား အစုအ၀န္းႏွင့္ တကြ တာ၀န္ခ်ေစခိုင္းလ်က္-
၁။ ၿမိဳ႕ျပတည္ေထာင္ရာတြင္ စြမ္း စြမ္းတမံေဆာင္ရြက္ႏုိင္ျခင္း။
၂။ မုဒုစိတ္ၱသာကီ၀င္ဟု ဆုိအပ္ ေသာ အမ်ဳိးအႏြယ္စစ္မွန္ျခင္း။
၃။ အမ်ဳိးအႏြယ္ကို အထူးထိန္း သိမ္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္း။
၄။ ၿမိဳ႕စား၊ ရြာစား စဥ္ဆက္စား ႐ိုးရွိျခင္း။
၅။ လက္႐ံုးရည္၊ ႏွလံုးရည္ႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း။
၆။ ဥစ္ၥာဓန အေႁခြအရံတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စံု ျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္
စလင္းသူႀကီး အမတ္မဟာပံုအား ျပည္စုိးေအာင္သမဂၤလာဘြဲ႕ႏွင့္ သမုိင္း ထီးဦးေပါင္း၊ သင္းက်စ္၊ ကြမ္းခြက္၊ ကြမ္းလိပ္၊ တေကာင္းပိတ္၊ ေထြးခံ၊ ဆင္ေပါက္မ ၄ စီးတို႔အား ဆုလာဘ္ သနားေတာ္မူ၍ စလင္းၿမိဳ႕၀န္ရာထူးႏွင့္ စလင္းၿမိဳ႕ ပတ္၀န္းက်င္ လယ္ယာ မုိးေျမ တုိ႔အား စီရင္ေဆာ္ပုိင္ ေစလ်က္ သူ ေကာင္းျပဳေတာ္မူေလသည္။
လက္ေဗြဆုိင္ သူႀကီးအား “ျပည္စုိး ေစ၀တၱနာ” ဘြဲ႕ႏွင့္ ေရႊျမင္းက၊ ကြမ္း ခြက္၊ ကြမ္းလိပ္တုိ႔အား ဆုလာဘ္ သနား ၍ “ေက်ာက္စစ္ၿမိဳ႕” ႏွင့္တကြ စလင္း ေခ်ာင္းတစ္ေလွ်ာက္ စီရင္ေဆာ္ပုိင္ခြင့္ ႏွင္းလ်က္ သူေကာင္း ျပဳေတာ္မူေလသည္။
ေရငံသူႀကီးအား “ျပည္စုိးမဟာ ဘြဲ႕” ႏွင့္ ျမင္းေရႊက၊ ကြမ္းခြက္၊ ကြမ္း လိပ္တုိ႔အား ဆုလာဘ္သနား၍ “ဖားအိုင္ ၿမိဳ႕” ႏွင့္ တကြ မုန္းေခ်ာင္း၀ဲယာ ေက်းရြာ နယ္ပယ္တုိ႔အား စီရင္ ေဆာ္ပိုင္ေစ၍ သူ ေကာင္းျပဳေတာ္ မူေလသည္။
ၾကက္တက္ေျမာ သူႀကီးအား “ျပည္စုိး သမႏၲရာဇ္” ဘြဲ႕ႏွင့္ ျမင္းေရႊက၊ ကြမ္းခြက္၊ ကြမ္းလိပ္တုိ႔အား ဆုလာဘ္ သနားေတာ္ မူ၍ ဘုိးေခါင္ေတာင္စဥ္ တစ္ေလွ်ာက္ရွိ ခ်င္းလင္းေက်းရြာတုိ႔ အား စီရင္ေဆာ္ပုိင္ ခြင့္ႏွင္းလ်က္ သူ ေကာင္းျပဳေတာ္မူေလသည္။
ဤသို႔လွ်င္ နရပတိစည္သူမင္း ႀကီးသည္ သက္ဆုိင္ရာ ဘြဲ႕တံဆိပ္၊ ရာထူးရာခံမ်ား ေပးသနားေတာ္မူ၍ လက္ေအာက္ခံသံဗ်င္၊ တေဆး၊ တမန္ တို႔ကိုပါ ခန္႔ထားလ်က္၊ သစၥာေတာ္ခံေစ ၿပီး “သူေကာင္းႀကီးမ်ား” ဟု အသိ အမွတ္ျပဳ ေတာ္မူေလသည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ ထီးစဥ္နန္းဆက္ သစၥာေစာင့္ထိန္း တာ၀န္ေက် ဆင္းသက္ခဲ့ရာမွ “သူ ေကာင္းမ်ဳိး” ဟူ၍ လူတန္းစား သီးျခား တစ္ရပ္ ေပၚထြက္လာခဲ့ေလသည္။ ဤ ကဲ့သုိ႔ သူေကာင္းမ်ဳိး႐ိုးမ်ားသည္ ၿမိဳ႕ရြာတုိ႔ကို အစဥ္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ရာ၊ ေခတ္ကာလ အလိုက္ ေျပာင္းလဲေခၚေ၀ၚသံုးစြဲခဲ့ၾက ေလသည္။
“ပုဂံေခတ္-အင္း၀ေခတ္”
ၿမိဳ႕စား၊ ၿမိဳ႕ကြပ္၊ ၿမိဳ႕ကုိင္၊ သံဗ်င္၊ ျပည္စုိး၊ ကလန္
“ကုန္းေဘာင္ေခတ္”
ၿမိဳ႕စား၊ ၿမိဳ႕၀န္၊ ၿမိဳ႕စာေရး၊ ၿမိဳ႕ သူႀကီး၊ ေက်းရြာသူႀကီး၊ သူေကာင္းမ်ဳိး ႏြယ္တုိ႔သည္ မိမိတို႔၏ ဘုိးဘြားမ်ားမွ ေတာ႐ိုင္းခုတ္ထြင္ လုပ္ကုိင္ခဲ့ေသာ လယ္ယာေျမမ်ားကို အေမြဆက္ခံၿပီး ၿမိဳ႕ ၀န္၊ ၿမိဳ႕စား၊ ၿမိဳ႕သူႀကီး၊ သံဗ်င္၊ ျပည္စုိး စသည္ျဖင့္ အမႈထမ္းရာမွ ရရွိေသာ (အႀကီးစားေျမ) ႏုိင္ငံေတာ္အႀကီးအကဲ၊ မင္းဧကရာဇ္တုိ႔က သီးစားဆုလာဘ္ သနားသျဖင့္ ရရွိေသာ (မင္းေပးေျမ)၊ ေငြေၾကးမေျပလည္သူတုိ႔က ေပါင္ႏွံ သျဖင့္ ေခတၱပိုင္ဆုိင္ေသာ (အေပါင္ခံ ေျမ) စသျဖင့္ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာေျမယာတို႔ ကို ပိုင္ဆုိင္ၾက၏။ သူေကာင္းအိမ္ ေထာင္စုႀကီးတစ္ခုတြင္ လယ္ယာေျမ၊ ဧကေပါင္း ၅၀၀ မွ ၂၀၀၀ အထိ ပိုင္ ဆုိင္ၾကေလသည္။ ယင္းလယ္ယာေျမ တုိ႔ကို မိမိတုိ႔ ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရသူအား စီမံအုပ္ခ်ဳပ္လုပ္ကိုင္ေစ၏။ ယင္း လူယံု ကို “က်ီစိုး” ဟုေခၚ၏။ “က်ီစိုး” ခန္႔ ထားခံရသူ သူေကာင္းလူယံုေတြက လည္း ပါ၀ါရွိၿပီး ခ်မ္းသာၾကေလ သည္။ သူေကာင္းတုိ႔တြင္ အတြင္းကၽြန္၊ အျပင္ကၽြန္ဟုရွိသလုိ၊ “အမႈလုပ္ကၽြန္” ဘိုးဘြားလက္ထက္မွစ၍ ေစပါးခဲ့ရ ေသာ အမႈထမ္း အေစခံ “သားေပါက္ ကၽြန္”၊ အမႈလုပ္ကၽြန္မွ ေပါက္ပြားေသာ အမႈထမ္းအေစခံ “လယ္ကၽြန္”၊ ယာ လုပ္ငန္းတြင္ ဆင္းရဲ ႏြမ္းပါးသူမ်ားအား တစ္ေယာက္တစ္၀က္ သီးစားခ်ထားခံ ရသူ စသည္ျဖင့္ အေႁခြအရံေတြ ေပါမ်ားလွေပသည္။
ယင္းအမႈထမ္းအေစခံမ်ားထဲမွ ယံု ၾကည္စိတ္ခ်ရသူ အိမ္မႈကိစၥႏွင့္ ေငြေၾကး ကိစၥကို စီမံခန္႔ခြဲရေသာ အိမ္စုိး၊ ဘ႑ာ စိုးတစ္ဦးႏွင့္ လယ္ယာေျမလုပ္ငန္းမ်ား တြင္ ကၽြမ္းက်င္စြာ စီမံခန္႔ခြဲႏုိင္ေသာ “က်ီစုိး” တုိ႔ကို ေရြးခ်ယ္၍ က်န္ေသာ အေစအပါးတုိ႔ကို ဦးေဆာင္ေစ၏။ သူ ေကာင္းတုိ႔သည္ ေငြေၾကးမေျပလည္သူ တုိ႔က ေပါင္ႏွံသျဖင့္ ေခတၱပုိင္ဆုိင္ေသာ အေပါင္ခံေျမ(သို႔မဟုတ္) သီးစားေျမကို ၄င္းေပါင္ႏွံသူတုိ႔ကပင္ တစ္ေယာက္ တစ္၀က္ သီးစားခ်၏။ ေပါင္ႏွံေသာ ေငြေၾကးသာမက ထပ္ေငြ၊ ေဆာင္းေငြ ယူလုိကလည္း ထုတ္ေခ်းျခင္း၊ ျပန္ လည္ေရြးႏုတ္လုိေသာ အခါ အတုိးေငြ မပါ ျပန္လည္အေရြးခံျခင္း၊ သီးစားခ် ထားစဥ္ ကာလပတ္လံုး လယ္ယာလုပ္ငန္း အတြက္ လုိအပ္ေသာ ကၽြဲႏြား၊ ထြန္ တံုး၊ ထြန္တံမွအစ ယင္းလယ္ယာလုပ္ သားမိသားစု တစ္ခုလံုး၏ စား၀တ္ေနေရး အားလံုးကို တာ၀န္ယူသည္။
သဘာ၀ေဘးဒဏ္သင့္၍ လုပ္သီးကိုင္ စားမရသည့္ ႏွစ္မ်ားတြင္လည္း လယ္ သမားမ်ား၊ ေႂကြးယူထားစသူမ်ား သေရာႀကီး ပစ္ကာေလွ်ာ့ခ် အနစ္နာခံ ေလ့ရွိေလသည္။ သူေကာင္းမ်ားသည္ အေႁခြအရံေတြ မ်ားျပားလွသလို သူ ေကာင္းအိမ္ေထာင္တစ္္စုတြင္ ၅ ဧကမွ ၁၀ ဧကခန္႔ က်ယ္၀န္းေသာ ျခံ၀န္း က်ယ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ ေနထုိင္ၾကေလသည္။ ယင္းျခံ၀န္းက်ယ္ႀကီးအလယ္တြင္ သစ္ သားအိမ္ႀကီး(သို႔မဟုတ္) အုတ္တုိက္ႀကီး တစ္ေဆာင္ကို ေတြ႕ျမင္ႏုိင္ၿပီး ယင္းအိမ္ ႀကီး၏ ပတ္ခ်ာလည္တြင္ သံုးပင္အိမ္ ၁၀ လံုးခန္႔ႏွင့္ သူေကာင္းမ်ား အသံုးျပဳ စီးနင္းရန္ ေမြးထားေသာ ျမင္းေဇာင္းႏွင့္ အဖိုးတန္ျမင္းမ်ား ႏြားတင္းကုပ္၊ လွည္းယာဥ္၊ ျမင္းလွည္း ယာဥ္မ်ားထား ေသာ အေဆာက္အအံု စပါး ၄၀၀၀၊ ၅၀၀၀ ခန္႔ ၀င္ဆံ့ေသာစပါးက်ီႀကီးမ်ား ကို ေတြ႕ရသည္။ အလယ္ေခါင္ အိမ္မႀကီး (သုိ႔မဟုတ္) အုတ္တုိက္ႀကီးမ်ား တြင္လည္း ဘုရားခန္း၊ ဧည့္ခန္း၊ နားေန ခန္း၊ အိပ္ခန္း၊ ထမင္းစားခန္း၊ စားဖိုခန္း၊ အမႈလုပ္မ်ားနားေနခန္း၊ သန္႔စင္ခန္း၊ လသာေဆာင္ စသည္ျဖင့္ အေဆာင္ ေဆာင္အခန္းခန္းျဖင့္ ခမ္းနားႀကီးက်ယ္ စြာ ေနထုိင္ၾကေလသည္။
ေဘးပတ္ခ်ာ လည္ရွိ ၃ ပင္အိမ္ကေလးမ်ားတြင္မူ ထမင္းခ်က္၊ ျခံေစာင့္၊ ဥယ်ာဥ္မွဴး၊ အမႈ လုပ္၊ ျမင္းထိန္း၊ ႏြားေကၽြး၊ ဘ႑ာစိုး (ေခၚ) အိမ္စုိးတု႔ိ၏ မိသားစုမ်ား ေနထုိင္ ၾကသည္။ ယင္းတုိ႔၏ မိသားစုမ်ားအပါ အ၀င္ လူအားလံုး၏ စား၀တ္ေနေရး၊ က်န္းမာေရး၊ သာေရးနာေရး ကိစၥအ၀၀ ကို သက္ဆုိင္ရာ အိမ္ႀကီးရွင္သူေကာင္း မ်ားက တာ၀န္ယူ ေစာင့္ေရွာက္ျဖည့္ ဆည္းေပးေလသည္။ ၄င္းသူေကာင္း မ်ဳိးႏြယ္တို႔၏ ေနထုိင္ေျပာဆုိျပဳမူ ဆက္ဆံ ပံုမ်ားမွာလည္း မိဘႏွင့္သား သမီး၊ အရွင္ႏွင့္ကၽြန္၊ ေရွးပေဒသရာဇ္ ေခတ္အသံုးအႏႈန္းအတုိင္း ဘဘဘုရား၊ မယ္မယ္ဘုရား၊ ကိုယ္ေတာ္ေလးဘုရား၊ သခင္မဘုရား စသည္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ခင္ဗ်ား- ကၽြန္ေတာ္အစား၊ ကၽြန္ေတာ္ မ်ဳိး စသည္ျဖင့္ ထည့္သြင္းေျပာဆုိၾက ၿပီး၊ ျမန္မာဆန္ဆန္၊ ဗမာပီပီသသ ၀တ္စားေနထုိင္ၾကကာ၊ ဂါရ၀ နိ၀ါတ တရားႏွင့္အညီ ေျပာဆိုဆက္ဆံၾကေလ သည္။ ယခင္အခါက (အဂၤလိပ္ေခတ္မွ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ ေခတ္အထိ) စလင္းၿမိဳ႕၊ ေပါင္းပင္ဇင္း ရပ္၊ ၿမိဳ႕လည္ နရပတိစည္သူ လမ္းမ ႀကီး၏ ေျမာက္ဘက္တြင္ သူေကာင္း ဦးေမာင္ေမာင္ေလး၊ ေဒၚတင့္တင့္၊ သူ ေကာင္းဦးဘ၊ ေဒၚဆုိင္၊ သူေကာင္း ဦးမ်ဳိးထူးတုိ႔၏ အိမ္၀ုိင္း ျခံ၀ိုင္းႀကီးမ်ား ရွိၾကသည္။ လမ္းေတာင္ဘက္တြင္ သူ ေကာင္းဖုိးထြားႀကီး၀ိုင္း၊ ၄င္း၏သား မက္ ဦးေအာင္ႀကီး၀ိုင္း၊ သူေကာင္း ဦးထြန္းအင္၊ ဦးဘခင္၀ိုင္းတုိ႔ ရွိၾက သည္။ ၄င္း၀ုိင္းမ်ား၏ေတာင္ဘက္တြင္ လည္း သူေကာင္းဦးသာဒြန္းေအာင္၏ ေယာက္ၡမ သူေကာင္းဦးပန္၊ သား ဦးေစာေမာင္တုိ႔၏ ၀ိုင္းက်ယ္ႀကီးမ်ား၊ တုိက္မ်ားရွိေနပါေသးသည္။
၄င္း၀ိုင္းမ်ားႏွင့္ နီးစပ္ရာ ၀ုိင္းေျမ ျခံေျမမ်ားလည္း ၄င္းတို႔ႏွင့္ မကင္း ေသာ ေဆြမ်ဳိးမ်ား၊ အမႈလုပ္မ်ားေနထုိင္ ၾကသျဖင့္ ထုိအခ်ိန္က ေပါင္းပင္ဇင္း တစ္ရပ္ကြက္လံုး သူေကာင္းေျမႏွင့္ မလြတ္ႏုိင္ၾကေခ်။ ယခုအခ်ိန္တြင္မူ သူေကာင္းမ်ား အမ်ားစု ရန္ကုန္၊ မႏၲေလးၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားႏွင့္ အေမရိကန္ ႏုိင္ငံ၊ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ၊ အဂၤလန္ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ အေျခခ်ေနထုိင္လ်က္ရွိပါသည္။ ယခု အခါမွာ စလင္းၿမိဳ႕ေပၚတြင္ သူေကာင္း မ်ဳိး ၂ ဦး၊ ၃ ဦးႏွင့္ တုိက္လြတ္၀ိုင္း လြတ္က်ယ္ႀကီးမ်ားကိုသာ ေတြ႕ရေတာ့ သည္။ ေရွးအခါက ျမန္မာႏုိင္ငံ အထက္ ေအာက္တစ္လႊားတြင္ နယ္ေျမအသီးသီး ၏ ထူးျခားျဖစ္စဥ္မ်ားကို ေဒသခံဆရာ ေတာ္ လူပုဂိၢဳလ္ သက္ႀကီးရြယ္ႀကီးမ်ားက ေပပုရပုိက္ စသည္တုိ႔ျဖင့္ မွတ္တမ္း တင္ထားခဲ့ၾကသျဖင့္ သမုိင္းက်န္ရစ္ခဲ့ ျခင္းျဖစ္သည္။ သူေကာင္းမ်ားက လည္း သူတုိ႔မ်ဳိး႐ိုးအစဥ္အဆက္ႏွင့္ ေကာင္းမႈမွတ္တမ္းမ်ား ျပဳလုပ္ေရးသား ထားခဲ့ေလသည္။
စလင္းၿမိဳ႕ သမုိင္းေၾကာင္းကို စလင္း၊ က်ပင္း ႏွစ္ၿမိဳ႕၀န္ စစ္ကဲႀကီး မဟာမင္းေခါင္သမိန္ေလာ၏ ေတာင္း ပန္ခ်က္အရ၊ သူေကာင္းမ်ဳိးႏြယ္၀င္၊ လူမည္ဦးစံလွေဘာ္ “ရဟန္းဘြဲ႕ အရွင္ စိႏၲာမဏိမေထရ္”၊ မဟာသုနႏၵာရမ ပထမ ဆရာေတာ္ႀကီးက ၁၂၃၇ ခု၊ ျပာသုိလတြင္ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ခဲ့ ေသာေၾကာင့္ တိက်ခိုင္မာသိရသည္။ ထုိ႔အျပင္ လူေနမႈအဆင့္အတန္း၊ ၿမိဳ႕ျပ ဆုိင္ရာအေျခအေန၊ ေငြေၾကးသံုးစြဲမႈ အခန္းက႑တို႔ကို ေဖာ္ျပပါရွိေသာ ၁၂၈၂ ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လဆန္း ၁၃ ရက္ ေန႔စြဲ ၿမိဳ႕သူႀကီး ဦးဘုန္းတင္ေရးသား ထားေသာ (ေအဒီ ၁၆၇၄၊ ၁၆၉၄) စစ္ တမ္း၊ ဘုိးေတာ္ပဒံုမင္းလက္ထက္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၄၃၆ ေအဒီ ၁၇၈၂-၁၈၁၉) ၁၁၄၅ ခု၊ ျပာသုိလဆန္း ၁၂ ရက္ (၃-၁။ ၁၇၈၄) ေန႔ မဟာသမန္း ဘြဲ႕ခံ ဦးေအး ခိုင္စားသူႀကီး ဦးေအး ေရးဆက္တင္သြင္းေသာ စစ္တမ္းမ်ား ကုိ ေတြ႕ရွိရသျဖင့္ ေခတ္စနစ္၏ လူေန မႈအဆင့္အတန္းႏွင့္ စီးပြားေရးအခန္း က႑မ်ားကို မွန္းဆသိရွိခြင့္ရေလသည္။ ယင္းသို႔ေသာ စာတမ္းမ်ား၊ ပုရပုိက္ မွတ္တမ္းမ်ားအရ သူေကာင္းမ်ဳိးႏြယ္စု ေဆြစဥ္မ်ဳိးဆက္ကို ေအာက္ပါအတုိင္း သိရွိရပါသည္။ နရပတိစည္သူမင္းႀကီး လက္ထက္မွစ၍ ၿမိဳ႕သူႀကီး ႐ိုး ၄ ခုတုိ႔ ၏ မ်ဳိး႐ိုးဆက္ႏြယ္တို႔ကို ဆက္လက္ ေလ့လာၾကည့္လွ်င္-
(က) စလင္းၿမိဳ႕၀န္ (ျပည္စုိးေအာင္ သမဂၤလာ) ဘြဲ႕ႏွင့္ (ပိုးစာေျမတုိင္) ၿမိဳ႕ သူႀကီး႐ုိးရာမွ (မဟာေဇယ်ဘတၱရာဇာ ဘြဲ႕) ကို ထပ္ဆင့္ရရွိခဲ့ေလသည္။ ၄င္း ဘြဲ႕ သူေကာင္းအႏြယ္ေတာ္တုိ႔မွာ-
၁။ ဦးေက်ာ္စိုး မဟာေဇယ်ဘတၱရာဇာဘြဲ႕
၂။ ၄င္း၏သား ဦးတုတ္ေက်ာ္ မဟာေဇယ်ဘတၱရာဇာဘြဲ႕
၃။ ၄င္းသား ဦးပန္းခိုင္ မဟာေဇယ်ဘတၱရာဇာဘြဲ႕
၄။ ၄င္းသား ဦးေရႊဆုိင္ မဟာေဇယ်ဘတၱရာဇာဘြဲ႕
၅။ ၄င္းသား ဦးေတာ မဟာေဇယ်ဘတၱရာဇာဘြဲ႕
၆။ ၄င္းသား ဦးသာဒြန္းေအာင္ မဟာေဇယ်ဘတၱရာဇာဘြဲ႕
၇။ ၄င္းသား ဦးႀကီး မဟာေဇယ်ဘတၱရာဇာဘြဲ႕
(က) ေရငံသူႀကီး (ျပည္စုိးမဟာ) မွ မဟာသူႀကီး႐ိုးႏွင့္ (မဟာသမန္း) ဟူေသာဘြဲ႕ကို ဆက္လက္ရရွိခဲ့ျပန္ရာ၊ ၄င္းမွ ဆင္းသက္လာေသာ အဆက္ အႏြယ္မ်ားမွာ-
၁။ ဦးရည္မွန္
မဟာသမန္းဘြဲ႕
၂။ ၄င္း၏သား ဦးဘုန္း မဟာသမန္းဘြဲ႕
၃။ ၄င္း၏သား ဦးေပါ မဟာသမန္းဘြဲ႕
၄။ ၄င္း၏သား ဦးစံေအာင္ မဟာသမန္းဘြဲ႕
၅။ ၄င္း၏ညီ ဦးထြန္း မဟာသမန္းဘြဲ႕
၆။ ၄င္း၏တူ ဦးေအး မဟာသမန္းဘြဲ႕
၇။ ၄င္း၏သား ဦးစံ၀င္း မဟာသမန္းဘြဲ႕
၈။ ၄င္း၏သား ဦးစံခိုင္ မဟာသမန္းဘြဲ႕
၉။ ၄င္း၏ညီ ဦးေက်ာ္ဇံလွ မဟာသမန္းဘြဲ႕
၁၀။ ၄င္း၏တူ ဦးတိုး မဟာသမန္းဘြဲ႕
(မွတ္ခ်က္) ဦးတိုးမွာ မဟာေဇယ် ဘတ္ၱရာဇာဘြဲ႕ရ ဦးသာဒြန္းေအာင္၏ သားမက္ျဖစ္၍ ဘုိးျဖစ္သူ ပခန္းငယ္သူ ႀကီး ရာထူးဆက္ခံရသည္။ ဦးႀကီး ကြယ္လြန္မွ စလင္းသူႀကီးရာထူးဆက္ခံ သည္။ ၿမိဳ႕သူႀကီးဆုိသည္မွာ ၿမိဳ႕၀န္ ရာထူးကို ဆုိလိုသည္။
၁၁။ ဦးတိုး၏သား ဦးညိဳ မင္းထင္သမႏၲစည္သူဘြဲ႕
(ခ) သီရိသမႏၲေက်ာ္ထင္ဘြဲ႕ခံ ပခန္းသူႀကီးဦး၀င္းမွာ ဦးတိုး၏ ၊ ျဖစ္၍ ၁၂၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ဦးတိုးမွာ ပခန္းငယ္ သူႀကီးအျဖစ္ ဆက္ခံရသည္။ ဦးႀကီး ဦးေက်ာ္ဇံလွ အနိစၥေရာက္မွ ၁၂၃၂ ခုႏွစ္ တြင္ မဟာသမန္း႐ိုးျဖစ္သည္ႏွင့္ေလ်ာ္ ညီစြာ မဟာသမန္းဘြဲ႕ႏွင့္ စလင္းၿမိဳ႕၀န္ ျဖစ္လာသည္။ ဦးတိုး၏သား ဦးညိဳမွာ မဟာေဇယ်ဘတၱရာဇာဆက္ျဖစ္ၿပီး ဦးတုိး၏ေနာက္ သီေပါမင္းပါေတာ္မူ သည္အထိ စလင္းၿမိဳ႕၏ေနာက္ဆံုးၿမိဳ႕၀န္ ျဖစ္သည္။ ဤတြင္ မွတ္သားရန္အခ်က္ တစ္ခ်က္မွာ ဦးညိဳ၏ညီ ဦးဖိုးဦးမွာ သီေပါမင္းပါေတာ္မူေသာအခါ မင္းလွ ခံတပ္မွ မင္းႀကီးမင္းလက္၀ါးႏွင့္အတူ ဗိုလ္မွဴးအျဖစ္ အဂၤလိပ္တုိ႔ကို ခုခံတုိက္ ခိုက္ခဲ့သူျဖစ္သလုိ ၄င္းဦးဖိုးဦး၏သား ဦးေအာင္ကိုးမွာလည္း နယ္ေျမေဒသကို ငဲ့ကြက္၍ အဂၤလိပ္ေခတ္တြင္ ၿမိဳ႕ပုိင္ ရာထူးကို လက္ခံခဲ့ၿပီး ေနာက္ပုိင္းတြင္ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရးအစည္းအ႐ံုးဥကၠ႒ အျဖစ္ စြမ္းစြမ္းတမံေဆာင္ရြက္ခဲ့ေလသည္။
(ဂ) လက္ေဗြဆုိင္သူႀကီး (ျပည္စိုး ေစ၀တၱနာ) မွ ခိုင္စားသူႀကီး႐ိုး ေလာင္း ရွည္သူႀကီး႐ိုးတုိ႔ႏွင့္ ေပါင္းစပ္ဆက္ႏြယ္ ၍ (သီရိ၀ၯရာဇာသူဘြဲ႕)ႏွင့္ ခိုင္စားသူ ႀကီး သူေကာင္းမ်ဳိးဟု ဆင္းသက္လာ ျပန္သည္။ ၄င္း သူေကာင္းတို႔မွာ-
၁။ ဦးေရႊခိုင္ သီရိ၀ၯရာဇာသူဘြဲ႕
၂။ ၄င္း၏သား ဦးေအာင္ေသာ္ သီရိ၀ၯရာဇာသူဘြဲ႕
၃။ ၄င္း၏သား ဦးမ်ဳိးထြန္း သီရိ၀ၯရာဇာသူဘြဲ႕
၄။ ၄င္း၏သား ဦးစံသာ သီရိ၀ၯရာဇာသူဘြဲ႕
၅။ ၄င္း၏သား ဦးေရႊေဘာ္ သီရိ၀ၯရာဇာသူဘြဲ႕
၆။ ၄င္း၏သား ဦးႏြယ္ေအာင္ သီရိ၀ၯရာဇာသူဘြဲ႕
၇။ ၄င္း၏သား ဦးေရႊအံု သီရိ၀ၯရာဇာသူဘြဲ႕
၈။ ၄င္း၏သား ဦးသိုက္ထြန္း သီရိ၀ၯရာဇာသူဘြဲ႕
၉။ ၄င္း၏သား ဦးလူတုတ္ သီရိ၀ၯရာဇာသူဘြဲ႕
၁၀။ ၄င္း၏သား ဦးထြားႀကီး သီရိ၀ၯရာဇာသူဘြဲ႕
သီေပါမင္း လက္ထက္မွ အဂၤလိပ္ ေခတ္အထိျဖစ္သည္။ ခိုင္စားမ်ဳိးမွ ဦး ေက်ာ္ဇံဆိုသူမွာ ၁၂၁၉ ခုႏွစ္တြင္ ေနျပည္ေတာ္သို႔ အေဆာင္ေတာ္ျမဲ ရာထူးျဖင့္ သြားေရာက္ အမႈထမ္းရာ၊ ၄င္း၏ သမီးေဒၚေအးသည္ တာပြန္ၿမိဳ႕စားဦး ေအာင္ေရႊ၏သား ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ စစ္ကဲေတာ္ ဦးေမာင္ေမာင္ႀကီးႏွင့္ လက္ဆက္သျဖင့္ ေအာင္ျမန္မာႏိုင္ငံ သူေကာင္းမ်ဳိးျပန္႔ပြား ခဲ့ေလသည္။ သီရိ၀ၯနရာဇသူဘြဲ႕ခြ ခိုင္ စား႐ိုးမွ စလင္း၊ က်ပင္း၊ ေလာင္းရွည္ ၿမိဳ႕သူႀကီး ၃ ဦးအဆက္အႏြယ္မ်ားမွ ေပါင္းစပ္ႏြယ္ေတာ္စပ္သူ ငယ္အမည္ (အိုအိုႀကီး)ဆိုသူမွာ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕ ေတာ္လွန္ေရး၊ ဖက္ဆစ္ေတာ္လွန္ေရး မ်ားတြင္ ျမန္မာ့မ်ဳိးခ်စ္တပ္မေတာ္၌ (ဗိုလ္ဖုန္းေရာင္) အမည္ႏွင့္ ပါ၀င္အမႈ ထမ္း၍ (ေမာ္ကြန္း၀င္ပထမအဆင့္) ႏွင့္ မ်ဳိးခ်စ္ဗမာ့တပ္မေတာ္စစ္ေသနာပတိ ခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ (အေရး ေတာ္ပံု ဂုဏ္ထူး ေဆာင္လက္မွတ္) ကို ပါ ရရိွခဲ့ေလသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံလြတ္ လပ္ေရးရၿပီးသည့္ ေနာက္ပိုင္းတြင္လည္း ျမန္မာ့ တပ္မေတာ္တြင္(ဗိုလ္ေအး သြင္)အမည္ႏွင့္ ဆက္လက္အမႈထမ္းခဲ့ သည္။
(ဃ) ၾကက္တက္ေျမာသူႀကီး (ျပည္သီရိ၀ၯနရာစိုးသမႏၲရာဇ္)၏ အဆက္အႏြယ္မ်ား ေနာက္ကာလတြင္ (ေတာ္စဥ္စား႐ိုး)ဟု ေခၚတြင္ကာ၊ (ေစတုတၱရာၿမိဳ႕သူႀကီး)(မင္းစကၠရာဇ္) ဘြဲ႕ႏွင့္(သမႏၲာရာဇ္)ဘြဲ႕မ်ား ရရိွခဲ့ေလ သည္။ ၄င္းတို႔မွ ဆင္းသက္လာေသာ အဆက္အႏြယ္မ်ားမွာ-
၁။ ဦးလွျဖဴ မင္းစကၠရာဇ္ဘြဲ႕
၂။ ၄င္း၏သား ဦးစံေဖ်ာ္ မင္းစကၠရာဇ္ဘြဲ႕
၃။ ၄င္း၏သား ဦးေအာင္သာ သမႏၲရာဇ္ဘြဲ႕
၄။ ၄င္း၏သား ဦးစိုး ေဇယ်ေက်ာ္ထင္ဘြဲ႕
၁၁၄၅ ခုႏွစ္တြင္ ေတာင္စဥ္စား႐ိုး ေနာက္ဆံုးဆက္ဦးစိုးမွာ မိဘမ်ဳိး႐ိုး ေတာင္စဥ္စားၿမိဳ႕သူႀကီးအရာကို လက္မ ခံဘဲ ၁၁၄၅ ခုႏွစ္တြင္ ေဇယ်ေက်ာ္ထင္ ဘြဲ႕ႏွင့္ စလင္းစစ္ကဲအရာျဖင့္ အမႈ ထမ္းခဲ့သည္။
(၁) ျပည္စိုးမဟာသူႀကီး႐ိုးႏွင့္ စကု လယ္ကိုင္းသူႀကီး႐ိုးဟု ေပၚေပါက္လာ ျပန္ရာ ၄င္းအဆက္အႏြယ္မ်ားသည္ (ခ်မ္းသာပေတ့ဘြဲ႕)ႏွင့္ သမႏၲသူဘြဲ႕မ်ား ရရိွခဲ့ၾကေလသည္။ ထိုအဆက္အႏြယ္ မ်ားမွာ-
၁။ ဦးေရႊဦး ခ်မ္းသာပေတ့ဘြဲ႕
၂။ ၄င္း၏သား ဦးၾကာညိဳ သမႏၲသူဘြဲ႕
၃။ ၄င္း၏သား ဦးဗ်ဳိင္း ခ်မ္းသာပေတ့ဘြဲ႕
၄။ ၄င္း၏သား ဦးထြန္းဦး ခ်မ္းသာပေတ့ဘြဲ႕
၅။ ၄င္း၏ တူသားမက္ ဦးအန္ေထာ္နီ မင္းလွသမႏၲသီရိ၀ဏၰေက်ာ္ေခါင္ဘြဲ႕၊ သီရိသမႏၲ၀ဏၰေက်ာ္ေခါင္ဘြဲ႕ႏွင့္ TDM ဘြဲ႕မ်ားရိွသည္။)
၆။ ၄င္း၏သား ဦးေအးႀကီး (လယ္ကိုင္း သူႀကီး)
၇။ ၄င္း၏သား ဦးပန္ (ပါလီမန္အမတ္)
၈။ ၄င္း၏ညီ ၾကာစို (နယ္ပိုင္၀န္ေထာက္)
၉။ ဦးပန္၏သားမက္ ဦးသာဒြန္းေအာင္ (ပါလီမန္အမတ္)စသည္တုိ႔ျဖစ္ၾကသည္။ ၄င္းသူေကာင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ပူးတြဲ တင္ျပလာသည္မွာ ၁၁၄၅ ခုႏွစ္မွ ၁၁၆၄ ခုႏွစ္အထိ စလင္းၿမိဳ႕ပိုးစာေျမ တိုင္သူႀကီး႐ိုးႏွင့္ မဟာသမန္း႐ိုးတို႔မွ စီရင္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေၾကာင္း စစ္တမ္းမ်ား အရ သိရိွရေလသည္။ ၄င္းအျပင္(မဟာ သမန္းေက်ာ္) ဘြဲ႕ရ ဦးထြန္း၏ မ်ဳိးႏြယ္ စုမွ ဗိုလ္မွဴးမင္း ရန္ငူသည္ အေလာင္းမင္း တရားႀကီး ယိုးဒယားသို႔ ခ်ီတက္ရာ တြင္ ပါ၀င္၍ ဟံသာ၀တီကို ေအာင္ျမင္ ေသာအခါ နန္းဦး ႐ုပ္ပြားေတာ္ကို စလင္း ၿမိဳ႕နယ္သူ နယ္သားမ်ားကိုးကြယ္ရန္ အလို႔ငွာ ပင့္ေဆာင္ ခဲ့ေလသည္။
ထို႐ုပ္ ပြားေတာ္မွာ စလင္းၿမိဳ႕၊ လက္ပံပင္ ေက်ာင္းတိုက္ ဂႏၶကုဋီတိုက္အတြင္း စံပါယ္လ်က္ရိွေသာ ရတနာမၪၨဴ ႐ုပ္ပြား ေတာ္ျမတ္ျဖစ္ေလသည္။ စလင္းၿမိဳ႕ရိွ သူေကာင္းမ်ဳိးႏြယ္တို႔သည္ အထက္မွာ တင္ျပခဲ့သည့္အတိုင္း ၿမိဳ႕၀န္ၿမိဳ႕အုပ္၊ စစ္ကဲ၊ ဗိုလ္မွဴးစသျဖင့္ ၿမိဳ႕နယ္အေရး၊ တိုင္းျပည္အေရးတို႔၌ က်ရာတာ၀န္ထမ္း ေဆာင္ခဲ့ၾကေလသည္။ ျမန္မာသမိုင္းစဥ္ တစ္ေလွ်ာက္လံုးတြင္လည္း စလင္းၿမိဳ႔ ၀န္၊ ၿမိဳ႕သူႀကီးတို႔သည္ မည္သည့္ၿမိဳ႕ စား၊ မည္သည့္မင္းဧကရာဇ္ကိုမွ် သစၥာေဖာက္ေတာ္လွန္ပုန္ကန္ျခင္း မရွိ ေပ။ မိမိအရွင္၏ သစၥာကို ေစာင့္သိ ႐ိုေသ၍ တာ၀န္ေက်သူမ်ားသာ ျဖစ္ၾက ေပသည္။ စလင္းသမိုင္းက်မ္း၌ ေဖာ္ျပ ခဲ့သည့္အတိုင္း စလင္းစားစည္သူ ေက်ာ္ထင္သည္ သတိုး ဓမၼရာဇာမင္း ႀကီး (ဘုရင္မင္းေခါင္ညီေတာ္ သတိုး ေက်ာ္)၊ သူရဲေကာင္းဗ်တ္စ စလင္းစား ေနာ္ရထာတို႔၏ အေၾကာင္းအရာ အတၳဳပၸတိၱမ်ားက ၄င္းအခ်က္ကို သက္ ေသခံလ်က္ရိွပါသည္။ ၄င္းအျပင္ သကၠရာဇ္ ၁၂၄၇ ခုႏွစ္တြင္ စလင္း ၿမိဳ႕၏ ေနာက္ဆံုးၿမိဳ႕၀န္အျဖစ္ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့ေသာ မင္းထင္သမႏၲ စည္သူဘြဲ႕ႏွင့္ မဟာသမန္းဘြဲ႕ရ ဦးညိဳ သည္ သီေပါမင္းပါေတာ္မူၿပီးေနာက္ အဂၤလိပ္တို႔က ဘြဲ႕ထူး ရာထူးျဖင့္ ဆက္လက္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ေပးေသာ္ျငား အဂၤလိပ္ သစၥာမခံ ရာထူးဘြဲ႕ထူးကို စြန္႔လႊတ္ခဲ့ ၏။
ယေန႔အထိ သူေကာင္းမ်ဳိးႏြယ္စုမွ လူပုဂိၢဳလ္မ်ားသည္ ဗုဒၶဘာသာမွ အျခားဘာသာသုိ႔ ကူးေျပာင္းသူမရိွ၊ ဘာသာျခားလူမ်ဳိးျခားႏွင့္ အိမ္ေထာင္ ျပဳသူမရိွ၊ အမ်ဳိးဘာသာအတြက္ ဇာတိမာန္ထက္သန္သူမ်ား ျဖစ္သည္။“ေစတီပုထိုးမ်ား ေျမႀကီးက်ဳိးမွ်” ဟူ ေသာ ေစတီယပကာသနီက်မ္းထြက္ ႏွင့္အညီ စလင္းၿမိဳ႕တြင္ ေစတီပုထိုး ေထာင္ႏွင့္ခ်ီရိွသည္။ လူေနရပ္ကြက္ ၈ ရပ္ကြက္ပင္ရိွေသာ္ျငား ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္း ၆၀ ေက်ာ္ရိွေလသည္။ ေရွး ေဟာင္းဘုရားမ်ားႏွင့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းမ်ားမွာ စလင္းသူေကာင္းမ်ား ၏ ကုသုိလ္ေတြက မ်ားေလသည္။
“စလင္းပန္းပု၊ စကုပန္းခ်ီ”ဆို သည့္အတိုင္း ေရွးေဟာင္းပန္းပု႐ုပ္လံုး ႂကြ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမ်ား လွဴဒါန္းခဲ့ရာ တြင္ ေငြဒဂၤါး ၉ တင္း၊ ၁၀ တင္းကုန္ က်သည္ဟု မွတ္တမ္းမ်ားရိွေလသည္။ ေက်ာင္းႀကီးမ်ား၏ တန္ဖိုးေဖာ္ျပပါ ေငြတင္းေရႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေငြျခင္ ေသာ တင္းမွာ ၁၀ ျပည္၀င္သည္။ (ေငြ တစ္ျပည္သည္ တစ္ေထာင္မည္၏။) ၁၀ ျပည္ ၀င္သည္ကား တစ္တင္းထား ေလာ့။ ေငြသားတိတိတစ္ေသာင္းရိွ၏။ ပပ၀င္းပတ္ပ်ဳိး၌လည္း(ဟန္တစ္ခါျပင္ ေရႊစင္ ၁၀ တင္း၊ ဆက္သြင္းပံုေသ သိန္းတန္တဲ့ေမ) ဟူေသာစကားကို လည္း ေထာက္ဆႏိုင္ပါသည္။ စလင္း ၿမိဳ႕တြင္ သူေကာင္းမ်ားေကာင္းမႈ ေစတီ ပုထိုးမ်ား၊ ေရွးေဟာင္းပန္းပုေက်ာင္း ေတာ္ႀကီးမ်ား ယေန႔တိုင္ရိွေနပါေသး သည္။ ကိုးေဆာင္တိုက္ေက်ာင္း၊ ေရႊ ေက်ာင္း၊ ေျမာက္ေလးစဥ္ေက်ာင္းႀကီး မ်ားမွာ အ့ံမခန္းပါ။ စလင္းသူေကာင္း ဟူေသာ လူတန္းစားတစ္ရပ္သည္ ဟိတ္ႀကီးလွသည္။ ေက်ာ္ၾကားလွ သည္။ မဟာဆန္လွသည္။
သူေကာင္းမ်ား ေခတ္ေကာင္းစဥ္ အခါက လယ္ယာေျမေတြ လက္ညိႇဳး ထိုးမလြဲ ပိုင္ဆိုင္ခဲ့ၾကသလို စာသင္ တိုက္မ်ားသို႔ ေန႔စဥ္ႏြားလွည္းႏွင့္ဆြမ္း၊ ဆြမ္းဟင္းမ်ား ေပးပို႔လွဴဒါန္းခဲ့ၾကေလ သည္။ ယင္းလွည္းကို ဆြမ္းထုတ္ လွည္းဟု ေခၚၾကၿပီး ဆြမ္းပို႔သည္မွ တစ္ပါး အျခားဘာကိစၥကိုမွ သံုးေလ့မရိွ ၾကပါ။ အဖိုးတန္ ေက်ာင္းကန္ႀကီးေတြ လွဴသည့္အခါ ဘုရားခန္းမွအစ မီးဖို ေဆာင္အသံုးအေဆာင္ လက္သုတ္စုတ္ အထိ အကြက္က်က် လွဴဒါန္းၾကသလို သူတို႔မရိွသည့္ ေနာက္ေက်ာင္းႏွင့္ သံဃာေတာ္မ်ားအတြက္ ပစ္ၥည္း ၄ ပါး အလို႔ငွာ လယ္ယာေျမမ်ားကိုပါ လွဴ ဒါန္းခဲ့ၾကေလသည္။ သူေကာင္းမ်ား သည္ မ်ဳိး႐ိုးကုိေစာင့္ထိန္းသည့္ အေနျဖင့္ သူတို႔မ်ဳိး႐ိုးတူ အခ်င္းခ်င္းသာ လက္ ဆက္ၾကေလသည္။ သူတုိ႔၏ ထိမ္းျမား မဂၤလာ အခမ္းအနား၊ အသုဘ အခမ္း အနားမ်ားကို မင္းေဆြမင္းမ်ဳိးမ်ား သဖြယ္ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားစြာ က်င္းပ ၾကေလသည္။ သူတို႔၏ ထိမ္းျမား မဂၤလာအခမ္းအနား၊ အသုဘအခမ္း အနားမ်ားကို မင္းေဆြမင္းမ်ဳိးမ်ား သဖြယ္ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားစြာ က်င္းပ ၾကေလသည္။ ကိုယ္ပုိင္သခ်ဳႋင္းလည္း ရိွ ေလသည္။
သူေကာင္း အသုဘသည္ ဘုန္းႀကီးပ်ံတမွ် စည္ကားခမ္းနားလွ ေပသည္။ သူေကာင္းမ်ား ရွင္ျပဳအလွဴ လုပ္လွ်င္လည္း ၇ ရက္ ၇ လီ ေကၽြး ေမြးဧည့္ခံေလ့ရိွပါသည္။ လွဴဖြယ္ ပစၥည္းမ်ားမွာ တန္ဖိုးႀကီးမား စံုလင္ၿပီး ပင့္သံဃာတစ္ပါး ေရႊတစ္က်ပ္သား တန္ဖိုးမက ပင့္သံဃာရာႏွင့္ ခ်ီပင့္လွဴ ၾကေလသည္။ သူေကာင္းအသုဘ ဆိုလွ်င္လည္း တကူးတက လာေရာက္ ၾကည့္႐ႈၾကပါသည္။
သူေကာင္းတစ္ဦး ကြယ္လြန္လွ်င္လည္း ပင့္သံဃာ အပါး ရာခ်ီ၍ ပင့္ေလ့ရိွ၏။ ေငြပေဒသာမ်ား အျပင္၊ ပစၥည္းပေဒသာ၊ ဆန္တစ္အိတ္၊ ဆီ၊ ေကာေဇာ၊ သကၤန္းပရိကၡရာ၊ သင္ ျဖဴး၊ သားေရေသတၱာ၊ ဘုန္းေတာ္ႀကီး တစ္ပါးစီ လွဴဒါန္းသည္အထိ ႀကီး က်ယ္ခမ္းနားလွသည္။ အသုဘအခမ္း အနားတြင္ ဆင္ႏွစ္ေကာင္ေပၚတြင္ ပိဋကတ္ ၃ ပံုတင္၍ အသုဘေရွ႔မွ သြားၿပီး ေရွ႕ဆိုင္းတြင္ ေရႊျမဴတာ၊ ေငြ ျမဴတာ၊ ေရႊပျခဳပ္၊ ေငြပျခဳပ္၊ ေရႊထမင္း အိုး၊ ေငြထမင္းအိုး၊ ေရႊေညာင္ေရအိုး၊ ေငြေညာင္ေရအိုး၊ ေရႊဖိတံုး၊ ေငြဖိတံုး၊ ဆင္ေပါက္တစ္ေကာင္၊ ဆင္မတစ္ ေကာင္၊ ျပဒန္၊ ကုဗီ္ၲးစင္(ေသသူအတြက္ အစားအေသာက္မ်ား)ဖိုတစ္၊ ဖိုႏွစ္စ သည္တို႔ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ မီးသတ္အိုး၊ အ႐ိုးေကာက္၊ ကိုရင္တစ္ပါး(စ႑ာလ ကို သကၤန္း၀တ္၍ လိုက္ေစသည္) ေပါင္းစည္ ၄ လံုး၊ စြန္႔ၾကဲရန္ အ၀တ္ အထည္ မ်ား၊ စပါးလွည္း ၃ စီး၊ ျမင္း (ေယာက်္ားျဖစ္က ျမင္း၊ မိန္းမျဖစ္က လွည္း)ကန္ေတာ့ပြဲ ထီး၊ က်ဳိင္း၊ သိုင္း၊ စာအုပ္၊ ေရတေကာင္း၊ ေဆးလိပ္ ေတၱာ၊ လက္ဖက္အုပ္၊ ကြမ္းအစ္၊ ေထြးခံ၊ အ၀တ္အထည္။ ေယာက်္ား ၁၊ (ေယာက်္ားတစ္ဦးအား လြတ္လပ္ ခြင့္ေပးသည္။) ထုိသို႔ေရြးခ်ယ္ထားသူ က သရဏဂံုတင္ၿပီး ေရအုိးတစ္လံုးကို ၄င္းတို႔အေပၚမွ ေက်ာ္၍ ပစ္ခြဲေစလ်က္ ထုိသူအား အေစအပါးမွ လြတ္ေစၿပီး၊ “လြတ္ကၽြန္” ေခၚေလသည္။
မိန္းမ စ႑ာလ(သီလရွင္၀တ္၍ လုိက္ေစသည္။) စသည့္ အခမ္းအနားေနာက္မွ ေရႊထီးမ်ား မုိးထားသည့္ အေလာင္းစင္၊ ၄င္းေနာက္မွ ဆုိင္းျဖင့္ ခ်ေဆာင္သြားေလသည္။ ျပာသာဒ္၊ အေလာင္းစင္ကို ထမ္း၍ လူတစ္ေထာင္ခန္႔ လိုက္ပါ လ်က္ ေနအိမ္မွ သခ်ဳႋင္းသို႔ အလွည့္က် ထမ္းၾကရေလသည္။ အသုဘပု႔ိရာတြင္ သူေကာင္းမ်ားထဲမွ အသက္အႀကီးဆံုး ပုဂိၢဳလ္က ေရွ႕ဆံုးမွ လုိက္ပါရၿပီး၊ ေနာက္မွ ႀကီးစဥ္ငယ္လိုက္ ပုိ႔ေဆာင္ၾက ရေလသည္။ ၿဗိတိသွ် အစိုးရလက္ ထက္တြင္ စစ္သားမ်ားက စစ္တီး၀ုိင္း ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ေသနတ္ေဖာက္၍ လည္းေကာင္း ကူညီသည္လည္း ရွိပါသည္။ သခ်ဳႋင္းတြင္ အ၀တ္အထည္ မ်ားကို စြန္႔ၾကဲပါေသးသည္။ ေယာက်္ား ေသဆံုးလွ်င္ တုိက္ပံုအက်ႌ ၁၅ ထည္၊ မိန္းမ ေသဆံုးလွ်င္ မိန္းမ အက်ႌ ၂၀ ခန္႔၊ လံုကြင္းအျဖဴ ၁၅ ထည္၊ ကိုက္ ၃၀ ခန္႔၊ အနီဆိုးထည္ ၁၇ ကုိက္ မွ် စြန္႔ၾကဲၾကေလသည္။
ယခုအခါတြင္ စလင္းသ ူေကာင္းမ်ားသည္ ရန္ကုန္၊ မႏၲေလးႏွင့္ ဂ်ပန္၊ အေမရိကန္၊ ျပင္သစ္ စေသာ ရပ္ေ၀းမ်ားပင္ ေရာက္ ရွိလ်က္ စလင္းၿမိဳ႕တြင္ ၂ ဦး၊ ၃ ဦးသာ ရွိေနေသာ္ျငား သူတုိ႔ တတ္ႏုိင္သေလာက္ မ်ဳိး႐ိုး အစဥ္အလာမပ်က္ ထံုးတမ္း စဥ္လာမ်ား ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္လ်က္ ရွိသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။ သူတုိ႔အခ်င္း ခ်င္း ႀကီးသူကို ငယ္သူက “ဘုရား” ထူးၾကသည္။ မိမိႏွင့္ရင္းႏွီးေသာ သူေကာင္း ဦးလွဘုန္း ဆုိလွ်င္ သႀကၤန္၊ ၀ါဆုိ၊ သီတင္းကၽြတ္ လတုိင္း စလင္း ျပန္ၿပီး ဆုိင္ရာ မိ႐ိုးဖလာ နတ္မ်ား ပူေဇာ္ ပသျခင္း၊ မိဘဘုိးဘြားဂူမ်ားကို ကန္ ေတာ့ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္လ်က္ရွိပါသည္။ ဘုိးဘြားမ်ားေကာင္းမႈ ဘုရားမ်ား၊ ေက်ာင္းႀကီးမ်ားကို တတ္ႏိုင္ သေလာက္ျပဳျပင္လ်က္ ဘုရားပြဲ အတြက္ ရပ္ေ၀းမွ ေငြပို႔ကာ ဆြမ္း သပိတ္လံုးေလာင္းလွဴေစပါသည္။ စလင္းၿမိဳ႕တြင္ “သူေကာင္း” ဟူေသာ လူတန္းစားတစ္ရပ္ အတိတ္တြင္ရွိခ့ဲ သလုိ၊ အရိပ္ေတြလည္း ရွိေနဆဲပင္ျဖစ္ သည္။ သူေကာင္းမ်ဳိး႐ိုးမ်ားအေၾကာင္း လူႀကီးသူမမ်ားက လူငယ္မ်ားကို ေျပာလ်က္ ရွိသလို၊ ယခုအခ်ိန္အထိ သူ ေကာင္းမ်ား သမုိင္းမွာ ဆန္းျပားခမ္းနားလ်က္ ရွိေနပါေတာ့သည္။
ဦးစႏိၵမ၊စလင္း၊
http://shweamyutay.com/index.php?option=com_content&view=article&id=4211:2012-07-03-09-38-14&catid=90:2008-06-08-19-55-01&Itemid=682


6:15 AM
Unknown
Posted in:
0 comments:
Post a Comment